Thursday, 21 June 2012

KULIT BERMINYAK? BACA NI.


Rata-rata member yang saya jumpa berkulit jenis berminyak. Bukan di bahagian zon T sahaja malah di seluruh wajah. Dahi, pipi, dagu, hidung..

Bila kulit berminyak ni, mulalah pori-pori tersumbat dengan minyak-minyak tu. Termasuklah macam-macam lagi kotoran yang turut sibuk ikut serta nak duduk bermastautin dalam liang roma atau pori-pori awak semua…

Bila cuci pun tak bersih main tonyoh sabun je ataupun dah biasa dengan alasan “eh aku memang dari sekolah dulu tak cuci muka la wey.Aku redha”, memanglah kulit kita akan merajuk dan berani mati mogok lalu banyaklah jerawat keluar. Jerawat batu, jerawat darah atau jerawat nanah duduk bersepah atas kulit kita. 

Hmm.Sedihnya kan. Kita pulak dengan tanda protes duduk depan cermin gatal tangan sangat nak picit jerawat tu. Habis bersepai pecah dan rasa lega bila keluar nanah dan darah tu dan dalam hati pun cakap
“hahaha padan muke ko jerawat.Sekarang ko dah pecah mesti dah takde jerawat timbul-timbul lagi.Hahaha” sambil gelak jahat.

Tapi semua harapan tu sia-sia je. Esok bangun pagi tengok kulit kita luka. Minggu depan bangun pagi tengok kulit kita BERPARUT! HITAM!

Minggu depan lagi tengok lagi banyak pulak jerawat batu lain timbul! Dan anda pun mula duduk depan cermin dan gatal tangan lagi…Argghhh…sampai bila-bila pun tak habis camni.

Korang pernah alami kejadian camni?

Nak tau tak?
30% perempuan akan cari jalan penyelesaian.
50% akan cakap “saya redha.ini adalah takdir untu saya”
20% “saya benci muka berminyak niii! “(Tapi tak buat apa-apa)

Anda nak berada dalam kategori yang mana?

Mungkin ramai yang tak tahu..kalau dibiarkan je kulit kita berjerawat dan berparut jerawat..lama-lama dia akan jadi jeragat sebab kesan parut yang dah sebati dengan kulit..yelah..dah bermastautin lama kan..umur baru dua puluhan tapi dah ada banyak parut yang degil dan jeragat. Bila jeragat ni dah tahap kritikal. Susah sangat nak hilang.Kalau pakai produk bagus boleh hilang tapi ambil masa sikit dan kos pun tak murah. Nak senang, pakai laser je.

Jadi sebelum anda terpaksa cari rawatan laser yang mahal dan menakutkan tu apa kata kita bermula dengan regimen penjagaan kulit yang betul dulu?



Bermula dengan pencuci muka.




Kulit yang penuh minyak dan kotoran kenalah dicuci. Tapi mesti guna pelembab yang bersifat lembut dan tak menghakis kulit tau? Pencuci ni bersifat lembut dan kandungannya terdiri dari buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan yang paling sesuai untuk kulit berminyak walaupun yang jenis sensitif. Harus cuci muka dua kali sehari.Satu botol ni berharga RM68 dan tahan lama dalam 4-5 bulan.

Masker


Bertujuan untuk menanggalkan sel kulit mati tanpa menrengsa wajah anda, menegangkan kulit wajah dan menghilangkan parut-parut jerawat anda. Kena konsisten pakai baru nampak hasil.Lepas pakai ni memang terasa sungguh kulit jadi lebih lembut dan segar. Maklumlah, kulit mati semua dah tanggal, kan. Bayangkan lepas kita cuci muka tu, dah bersih, masker meresap dalam kulit kita dan member nutrient di dalamnya. Memanglah jadi lembut.Masker ni hanya pakai dua kali je seminggu. Satu botol ni boleh tahan setahun tau! Tak rugi beli. RM80 setahun.


Penyegar/toner

Ramai yang ingat penyegar ni tak penting. Sedangkan kalau nak kembalikan pori-pori kita ke saiz asal (lebih kecil dari tidak memakai penyegar), haruslah memakai penyegar. Lepas kita pakai masker, kita nak kembalikan pori so takdelah besar semacam dan mudah memerangkap minyak dan kotoran, kan. sebotol RM 68 tahan untuk 5-6 bulan.

Pelembab

Lepas mencuci dan menyegar, kulit akan terasa sedikit kering dan lembapan hilang. Jadi kita nak ganti lembapan tu dengan memakai lembapan.  Jangan ingat kulit berminyak tu takpayah pakai pelembab sebab dah berminyak, buat apa nak pakai pelembab.Sebab minyak kat muka korang tu sama sekali tak sama dengan pelembab, okey..kalau tak pakai pelembab macam manalah kulit nak sihat.RM80 sebotol tahan untuk setahun.

Pada yang kurang budget nak dapatkan produk ni, ni cadangan dari saya:

Cuba PENCUCI & PELEMBAB sahaja.Kerana dua perkara ni adalah yang paling basic untuk kulit kita. Sebab dua benda ni memang makanan kulit kita SETIAP HARI. Jangan tinggal langsung tau!  Kalau ada budget lebih boleh tambah sikit-sikit.

Ramai yang suka bertangguh dan cakap “erm nantilah dulu baru beli produk ni”. Anda mungkin rugi sebab anda dah buang masa banyak untuk tunggu, tunggu dan tunggu. Sementara kulit masih muda dan mudah dirawat ni, cepat-cepatlah ambil tindakan yang sewajarnya ye..jangan menyesal di kemudian hari.
Mesti ingat, “GOOD PRODUCTS DOESN’T COME CHEAP”

Kalau korang nak macam ni jugak, apa tunggu lagi.. Sms je kat nombor ni ye..0175341080 (24hours)
Sape tak pesan sekarang, alamat lambat lagila sebab saya order sebulan hanya sekali. Kosmetik anda akan dihantar secara pos laju dan bayaran hendaklah dibuat secara cash deposit /transfer ke akaun Maybank saya. Kalau just nak tanya harga atau masalah kulit pun boleh, dipersilakan.
LAST ORDER: 30 JUNE 2012 (SMS FOR BOOKING)

Salam sayang.
CikSyazz.


3 comments:

  1. im a boy..
    and kulit saya jenis berminyak..tp alhamdulillah
    saya mmg xda jerawat..clean je muke, tp berminyak...
    skang sya pkai nano white..
    ada tips x?

    ReplyDelete
  2. wahhh, mary kay tuh, hebat hebat

    Jom kita baca TIPS KULIT CANTIK

    ReplyDelete

BLOG-ING MOOD
Assalamualaikum :) Selamat Datang ke Blog CikSyazz . Harap korang semua happy selalu